Featured Post

Bad journalism or something else?

Whether Gaza aid worker Mohammad El-Halabi funneled millions to Hamas will be determined by an Israeli court, not Australian media
ABC correspondent Sophie McNeill
ABC Jerusalem correspondent Sophie McNeill

Sophie McNeill, the Jerusalem corespondent for the Australian Broadcasting Corporation, has suggested that Australia’s Department of Foreign Affairs and Trade conducted an internal review that found no evidence that Australian aid funds given to World Vision were diverted to Hamas.

Not only does this report leave a false and misleading impression, but it comes at a time when there is a case currently before the Israeli courts against World Vision’s Gaza employee Mohammad El Halabi who is accused of channelling millions of dollars to Hamas.

Australia’s Department of Foreign Affairs and Trade is a spectator in that case. It is certainly not the prosecuting authority. And it has certainly not marshaled all the evidence and witnesses and examined and tested them in a forensic way. The court will ultimately reach its own conclusion.

Yet that didn’t stop McNeill tweeting on 20th March:

She followed that up with a report on the ABC website on March 21st, in which she wrote:

[DFAT] says an internal review into World Vision funding in Gaza has uncovered nothing to suggest any diversion of government aid funding to Hamas.

Worse was ABC’s utterly irresponsible, indeed fraudulent, heading “No evidence of diversion of World Vision funds to Hamas, DFAT says.”

The clear implication was that the Australian Department of Foreign Affairs had conducted its own review of the matter and had concluded no government funds had been diverted to Hamas.

Australian Ambassador to Israel Dave Sharma
Australian Ambassador to Israel Dave Sharma

Sophie McNeill’s misleading reports were picked up and reported by other media outlets around the world, including Putin’s propaganda outlet, RT, today and on the Ayatollah’s TV channel in Iran, Press TV. Strangely, other ABC reports are not normally recounted by these highly controversial media outlets, which in both the Russian and Iranian cases are almost always anti-Israel in their orientation. This dreadful international misreporting may have been what prompted Australian Ambassador to Israel Dave Sharma to issue this repudiation on behalf of the Australian Department of Foreign Affairs, on March 29th:

In other words, all the Australian Department of Foreign Affairs is saying is that it has nothing in its records or from its personnel to indicate that its personnel were aware of alleged wrongdoing by Mr. El-Halabi. The Australian Department of Foreign Affairs is not suggesting that it has investigated the allegations and gone out and collected and examined evidence and interviewed relevant witnesses. This was just an internal review examining what the Australian Department of Foreign Affairs and personnel were aware of.

And, importantly, the Australian Department of Foreign Affairs acknowledges that it will be the Israeli court case that determines El-Halabi’s innocence or guilt.

One doesn’t need to be a journalist or lawyer to understand that such an internal review by the Australian Department of Foreign Affairs did not and could not exonerate World Vision or its employee in relation to allegations of diversion of funds to Hamas. And particularly so when there is a court case underway that is looking into these allegations.

Yet ABC’s Sophie McNeill reported this matter in a way that suggested the Australian Department of Foreign Affairs had made findings supportive of such an outcome.

Whether this was just bad journalism or something else, I’ll leave others to judge.

This piece also appears in J-Wire, the digital Jewish news daily for Australia and New Zealand.

About the Author
Michael Danby is a federal Member of the Australian Parliament.
Comments